History

Het begon allemaal met het oprichten van een stichting om de activiteiten van de rallysport in onder te kunnen brengen,deze stichting werd AFJ genoemd. Omdat rallysport erg veel tijd vraagt vond Johan dat hij zijn gezin niet mocht vergeten en doopte daarom de stichting tot AFJ wat een afkorting is van de eerste letters van zijn dochters en vrouw. Anouk, Femke en Jeannette.

Johan is al autosport liefhebber vanaf de dag dat hij een auto van een fiets kon onderscheiden. Hij is zeer aktief geweest in de motorcross, maar hij heeft zich ook altijd langs alle kanten met de autosport bezig gehouden. Mede door zijn eigen bedrijf kwam hij lange tijd niet toe aan het rijden met auto's in wedstrijd verband.

Echter, inmiddels 12 jaar geleden kwam hij door het sponsoren van Edwin Abbring wel heel dicht in aanraking met het rally circus en mede daardoor zag Johan kans versneld in deze tak van sport toe te treden. Via de navigator van Edwin kwam Johan in kontakt met de zeer ervaren Arie Lekkerkerker die bereid werd gevonden om als navigator naast Johan plaats te nemen. En ziedaar, het AFJ Rallyteam was geboren.

2000
In het eerste jaar, 2000, reed het AFJ Rallyteam in een gehuurde Opel Astra van Eep Borgers om zonder al te veel zorgen ervaring op te kunnen doen. Eep Borgers creert voor iedere aankomende rallyrijder een prachtige springplank door voor een zeer redelijk bedrag rally auto's te verhuren.

2001
Doelstelling was om in het seizoen 2001 zo hoog mogelijk te eindigen in het Nationaal Nederlands Rally Kampioenschap (NRK) en daartoe werd deelgenomen in een groep N Mitsubishi Lancer EVO 6. Een vierwiel aangedreven auto met 260 PK onder de kap. Het resultaat was een knappe 4e plaats algemeen in het kampioenschap en een 2e plaats in de groep N.

2002
In 2002 werd door Johan niet aan het kampioenschap deelgenomen, maar alleen de ELE-rally gereden, waar een 3e plaats groep N gehaald werd. Via sponsorcontacten werd een 2e equipe geformeerd. Deze reed in 2002 het nationaal sprintkampioenschap (NSK) met een bij Eep Borgers gehuurde Opel Astra.

2003
In 2003 werden de bezetting van de equipes en de kleurstelling van het team gewijzigd. Johan reed nu, met Bart Coppens als navigator, het NRK, terwijl Peter Vugts met de nieuwe navigator Michael Smulders in een in Duitsland gekochte Opel Astra GSI 16V wederom deelnam aan het NSK. Met 4 podiumplaatsen nationaal toonde Johan zich competitief, ware het niet dat er 1 resultaat te weinig gehaald werd om dit ook in de eindstand van het kampioenschap terug te zien. De nieuwe equipe Peter/Michael met de voor het team nieuwe Opel Astra liet gedurende het seizoen een mooie leercurve zien, waardoor reikhalzend naar 2004 wordt uitgekeken.

2004
2004 zal het jaar moeten zijn van de verdere professionalisering, wat zich moet uiten in zowel betere sportieve prestaties als een nog verdere uniformering van het team. Hiertoe zal er door alle teamleden een tandje bijgezet moeten worden. Mede door het samenvoegen van de twee kampioenschappen (nationaal en internationaal) is het niveau in het nieuwe Nederlands kampioenschap erg hoog. Toch hoopt het AFJ rallyteam door regelmatig rijden en een goede voorbereiding erg hoog te eindigen in het eindklassement. De auto is in de winter volledig nieuw opgebouwd om het risico van technisch uitvallen zo veel mogelijk te beperken.

2005
In 2005 zal het team doorgaan onder de naam Fabory rallyteam. www.fabory.nl

Deze groothandel in bevestigingsmaterialen en gereedschappen heeft de meerwaarde van het medium autosport ontdekt en werkt nu reeds voor het derde jaar zeer intensief samen met het rallyteam van Johan Faes. In 2005 zal de oude vertrouwde navigator Arie lekkkerkerker (zie ook; Arie Lekkerkerker) weer plaatsnemen op de hot-seat. Nu de Benelux Trophy geen doorgang vindt zal het team zich volledig in gaan zetten voor het Nationale Hypo Huis Rally Kampioenschap. De aftrap zal ggeven worden in de oude EVO6, maar het team is zich aan het bezinnen op een gloednieuwe EVO8. Ook de Astra zal dit jaar weer een aantal malen aan de start verschijnen. Voor het eerst in Hulst met aan het stuurwiel Hans Renier. Deze oud gediende heeft zijn sporen al lang verdiend in de rallysport. Vele malen als navigator, maar ook al meerdere malen als rijder op de Belgische rallypaden. In 2005 heeft ook de inductie harderij Sabo Boxtel zich tot het sponsor arsenaal toegevoegd. Meer over deze firma is te lezen op de site: www.saboboxtel.nl

2006
Het Fabory rallyteam komt in 2006 aan de start met twee auto's. De EVO 6 van Johan is verkocht aan Hans Linders, maar de auto blijft in ongewijzigde kleuren binnen het team aanwezig. Johan zelf heeft een hagelnieuwe EVO9 aangeschaft. Het zal een hele overstap worden. Van de redelijk standaard EVO 6 naar het echte rallykanon zoals de EVO9 wel genoemd mag worden. Johan krijgt de beschikking over een dog-box, een hydraulische handrem, actieve differentielen en een hele dosis meer vermogen. Het is algemeen bekend dat het eerste jaar in een nieuwe auto als leerjaar moet worden gezien.

Dit bleek ook wel, want het Fabory rallyteam leek in 2006 door pech achtervolgd te worden. De eerste wedstrijd werd gemist omdat de auto niet op tijd binnen was. De tweede wedstrijd kwam voortijdig ten einde door een onschuldig uitstapje wat het verlies van de complete uitlaat tot gevolg had. Net voor de 3de wedstrijd in Hulst brak Johan zijn voet bij huishoudelijke werkzaamheden waardoor Jasper van den Heuvel op de hot seat plaatst nam. Al met al scoorde Johan in 2006 niet voldoende resultaten om in de einduitslag te worden opgenomen. Een jaar om snel te vergeten dus.

2007
Het team richt zich dit jaar volledig op de EVO9. Dit jaar geen tweede equipe in het team zodat de volledige aandacht uit kan gaan naar Johan en Arie. Het team staat op scherp. Het materiaal is prima in orde, Johan voelt zich fit en ook de randverschijnselen lijken allemaal tip top in orde. Naast het Nederlands kampioenschap heeft het team ook 2 rally's in Belgie en de Deutschland rally op het programma staan. Dit is een WK, maar eens kijken hoe ze het er hier vanaf brengen.

Het seizoen wordt geopend met een knallende teampresentatie in een plaatselijke discotheek. Johan blaast na de Tank S rally voortdurend vooraan mee en staat zelfs lange tijd nummer 1 groep N. Zowel Hulst als de Sezoens worden winnend afgesloten. Echter: uitvallen in de ELE vanwege een defecte brandstofpomp, ziekte tijdens de Exotic Green en het afschrijven van de EVO9 af op de beruchte proef "de Pantzerplatte" maakten dat Johan en Arie dit seizoen geen gooi konden doen naar het Nederlands Kampioemschap.

2008
In 2008 de draad weer opgepakt met een volledig nieuw opgebouwde EVO9. Na een teleurstellende Tank S (een dubieuze straftijd van 3 minuten) was de snelheid van 2007 snel weer terug. De strijd gaat in dit seizoen tussen Johan en Jasper van den Heuvel. Johan blijft alle andere groep N rijders dan laatstgenoemde steeds vele seconden voor. In de showproef Amsterdam nog een akkefietje met een loslopend wiel, maar dat mag de pret niet drukken.

Technische malheure in de Hellendoorn rally zorgde er uiteindelijk voor dat Johan zich niet kon verdedigen richting Jasper van den Heuvel waardoor hem niets anders restte dan de laatste wedstrijd van het seizoen in elk geval uit te rijden zodat een tweede plaats Groep N veilig kon worden gesteld. Een hele mooie prestatie.

2009/2010
We zagen het in de winter al een beetje aankomen: recessie. Dit betekende geen of beperkte sponsorcontracten waardoor het team geen nieuwe gooi kon doen naar het Nederlands Rallykampioenschap. Johan heeft nog wel 3 wedstrijden gereden, maar (je zou bijna zeggen: hoe kan het ook anders) steeds technisch uitgevallen vanwege de beperkte budgetten. Omdat Johan in deze periode ook de nieuwbouw van een nieuw bedrijfspand realiseerde werd besloten om ook in 2010 niet aan de start te verschijnen. Nieuwbouw en recessie maakten dat Johan niet de tijd en de voorbereiding in het spelletje kon steken die nodig was. En zo zit Johan nou eenmaal in elkaar: goed of niet!

2011
Terug van weggeweest wordt 2011 gezien als een tussenjaar. Geen kampioenschap, maar enkel een aantal leuke wedstrijden om allemaal weer een beetje op stoom te komen na een paar erg vervelende (zakelijke) jaren. Geen druk, geen moet, maar absoluut met de intentie om in 2012 weer een aanval te openen op de fel begeerde titel.

2012
In 2012 schrijft het FABORY Rallyteam zich weer in voor het kampioenschap. Na een paar jaar van technische malheuren is de auto in de winterperiode volledig opnieuw opgebouwd om elke kans op technisch uitvallen zo klein mogelijk te maken. Toch is het de mannen niet gegeven om in 2012 hoog op de eindnotering terecht te komen. Super onbenullige zaken als een hoofdschakelaar en een nieuwe hagelnieuwe en zojuist gemonteerde brandstofpomp die toch kapot gaat gooien roet in het eten. Ook het overlijden van de beide ouders van Johan in dit jaar maken dat 2012 niet het jaar wordt om goede resultaten neer te zetten.

2013
In 2013 schrijft het team in voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap (ONRK). Een mooi kampioenschap met verschillende buitenlandse wedstrijden waaronder ook de favoriete rally de Wallonië en de Omloop van Vlaanderen. Faes en Lekkerkerker gaan als een speer. Een eerste plaats groep N in Hellendoorn en in de Euregio en 6de algemeen en 2de groep N achter Jasper van den Heuvel in de GTC rally waren uitslagen die bij dit seizoen hoorden. Het team sluit dit jaar dan ook af als Open Nederlands Rally Kampioen in de standaardklasse. Een prachtige afsluiter voor Arie, want later in dit jaar besluit Arie dat het tijd wordt om een punt achter zijn carrière te zetten.

2014
Seizoen 2014 wordt ingezet met een nieuwe navigator. Christiaan van der Rijsen wordt bereid gevonden om plaats te nemen op de hot seat. Aangezien het bestuur sectie rally’s heeft besloten om nog steeds twee Nederlandse kampioenschappen naast elkaar te laten bestaan en het nieuwe team graag aan elkaar wil wennen wordt besloten om niet in te schrijven voor een kampioenschap. Er wordt dan ook een pretkalender samengesteld die vooral veel Belgische wedstrijden bevat. De nieuwe equipe blijkt een goede samenstelling te zijn want met redelijk gemak weten ze zowel in het binnen- als in het buitenland steeds vooraan mee te blazen. Het winnen van de groep N klasse in de Hemicuda rally is slechts 1 van de hoogtepunten van dit jaar. De Sezoens rally was lachen van het begin tot het eind en een prachtige Condroz rally was een geweldige afsluiter voor het gehele team. Een van de mooiste jaren tot nu toe. 

2015
In 2015 heeft het Fabory Rallyteam wederom gekozen voor een leuke kalender, daar staan met name wedstrijden in België op het programma. Met de Evo9 is het namelijk nog mogelijk om daar goed te presteren. Het seizoen heeft pieken en dalen, zo hebben ze een heuse familiedag gehad tijdens de Vechtdalrally en goede resultaten behaald in de Sezoensrally en de Condroz Rally. Maar ook is er mechanische pech geweest. Een seizoen waarin het Fabory Rallyteam heeft genoten en goed heeft gepresteerd. In de GTC Rally en de Haspengouw gingen ze van de weg, wat betekent dat het tempo hoog ligt. Dat hoge tempo zorgt ook voor een positieve verbazing bij vriend en vijand.

Gallery
Bekijk meer
Video
Bekijk meer
Verslag
14 December, 2015
Johan Faes: "Het was een prachtig seizoen!"

We hebben voor heel veel Belgische wedstrijden gekozen. In die wedstrijden kunnen we het verschil nog maken ...

Lees meer